söndag 22 augusti 2010

Gyros pizza

God dagens :)
Jag och Anton ( min sambo) är hos mamma och pappa och hälsar på igen (A) hihi. Vi kom hit efter jag slutat jobba runt 5tiden, lagom till att börja med lite middag. Det blev hemmagjord gyrospizza helt underbart god! Så tänkte passa på att bjuda på receptet till världens godaste pizzabotten. Jag fick det receptet när jag gick på mellanstadiet tror jag och vi hade i hemuppgift från hemkunskapen att baka pizza och sedan dess har vi använt oss av det recepter här hemma. Fast vi har gjort om den till 6 portioner ist för 4 eftersom vi vill ha lite tjockare pizza



6 portioner:
31 g jäst
1,9 dl vatten
2,5 msk matolja
0,6 tsk salt
5,6 dl vetemjöl

Smula jäst i en bunke, och lör upp den i fingervarmt vatten.
Tillsätt matoljan, saltet och mjölet.
Knåda degen ordentligt.
Låt degen jäsa, undet tiden du förbereder "pålägget".
Vi hade tomatsås som vi köpt på maxi från lilla italia och sen ost, skivade tomater, lök och kpt gyroskött från kalmar kebab.
Smörj en plåt, kavla ut degen så den täckerhela plåten och vik upp en liten kant runt om.
Lägg på den fyllning ni valt och grädda ca 15-20 minuter i mitten av ungnen 225 grader.

Det va första gången vi provade med gyros utan vi brukar ha tacokyckling från guldfåglen på. Men det kan man välja efter smak. Sen på pizzan hade alla utom jag vitlöksås.

Kvällen spenderades sedan med gitarrspel, spel och harrypotter och lite gott i form av sura bilar och choklad.

Hoppas ni hade en lika bra lördagkväll som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar